معرفی تنگه براق

تنگه براق

 

کشور پهناورمان ایران مملو از جاذبه های طبیعی و مکان هایی است که بازدید از آن میتواند برای هر گردشگر و طبیعت دوستی جذاب باشد. این بار در مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم  به استان فارس برویم و شما را با یک بهشت گمشده در دل ایران آشنا کنیم . در واقع ما در این مطلب به معرفی تنگه براق اقلید خواهیم پرداخت .

تنگه براق که سالانه طبیعت گردان بسیاری را به خود جذب میکند دره ای با صخره‌های بلند است که رودخانه‌ای از میان آن عبور میکند و آبشاری بلند بالا و زیبا هم در سوی دیگرش قرار دارد. این تنگه در روستایی با همین نام واقع شده .

کف دره، حوضچه‌ای پر از آب سرازیر شده و در سمت دیگر دهانه غاری وجود دارد .وجود یک کتیبه باستانی  در قاب این منظره، جذابیتش را به اوج میرساند .

این جاذبه ی طبیعی هم مانند سایرین زیبایی خود را در بهار به اوج نمود و شکوفایی میرساند اما تابستان هم فرصتی است تا گرمای این فصل را به خنکای آبشار و رودخانه جاری در دل این تنگه بسپارید . اگرچه در پاییز از جادوی هزار رنگ طبیعت بی نظیر تنگه براق نمیتوان چشم پوشید .

تنگه براق یا بهشت گمشده اقلید فارس به قدری زیبایی و جذابیت دارد که انتخاب ایده‌آلی برای طبیعت گردی و عکاسی نیز است .

 

 

 

تنگه براق کجاست ؟

 

تنگه براق از توابع شهر اقلید فارس  و در روستای براق قرار دارد . شهرستان اقلید در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز  و دومین شهر مرتفع در استان فارس پس از صفاشهر است . و همچنین ششمین شهر مرتفع محسوب می‌شود . روستای براق در جنوب شرقی اقلید در دامنه کوهی با شیب ملایم واقع شده . اقلید و  ارتفاعات آن دنباله سلسله جبال زاگرس و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا ۳۹۴۳ متر بنام کوه بل در جنوب اقلید است.

روستای براق علاوه بر دره دیدنی براق جاذبه های دیگری از جمله چشم‌اندازهای بسیار زیبا، مزرعه‌های سرسبز، جنگل‌ها و باغ‌های گسترده ، رودخانه پر‌آب و آبشار نیز دارد که همه را مدیون کوهستانی بودن این منقطه است .

این روستا در سال  ۱۲۴۰ شمسی توسط فردی به نام عسگرخان به محل اسکان دائمی تبدیل شد. اهالی روستا براق  به زبان ترکی و لری صحبت می‌کنند.  آب و هوای روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن بسیار مطبوع و دل پذیر است .

 

 

دیدنی های تنگه براق

 

معروف ترین جاذبه روستای تنگه براق دره تنگه براق است که پیشتر به معرفی آن پرداختیم . تنگه براق در واقع دره‌ای پرآب میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده، چشمه‌ها و رودخانه‌های خروشان، غارهای زیبا، آبچک‌ها و ستون‌های معلق آهکی و…  است که در اثر شکافی که بین دو کوه ایجاد شده به وجود آمده . در اثر این شکاف دیوارهایی عمودی با پهنای ۴۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متر ایجاد شده است که آبی زلال از میان این دو صخره عبور می‌کند.

بخشی دیگر از دیدنی های تنگه براق عبارت است از :

 

رودخانه تنگه براق

اصلی ترین جاذبه ی این منطقه رودخانه ای است که از چشمه های پلکان سرچشمه میگیرد و از میان تنگه عبور میکند. این رودخانه در نهایت به رود کر میریزد .

غار آهکی

این غار روی دیوار یکی از صخره ها با منشا آهکی وجود دارد . کف و دیواره های غار پوشیده شده از خزه است و آب قطره قطره از سقف آن فرو میریزد . غار تنگه براق در دیواره سمت چپ تنگه  قرار گرفته و حدود دو هکتار وسعت دارد. اما اگر تجهیزات غارنوردی ندارید، از ورود به آن خودداری  کنید.

 

آبشار براق

آبشار تنگ براق  حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و به حوضچه‌های پر آبی سرازیر می‌شود .در واقع  آب سد درودزن که از تنگ براق عبور می‌کند در نهایت با دیواره‌های صخره‌ای به بن‌بست می‌رسد. ‌آب‌های بالادست نیز با عبور از یک دشت، از شکافی عمیق سرازیر می‌شود و این آبشار زیبا را پدید می‌آورد.

حوضچه براق

با سرریز شدن آبشار تنگه براق ، حوضچه زیبا اما عمیقی زیر آبشار  ایجاد شده است که مکان خوبی برای آب تنی و شنا در روزهای گرم تابستان است. این نکته را در نظر بگیرد که اگر قصد شنا در حوضچه را دارید، حتما بخش های کم عمق آن را انتخاب کنید و به دلیل وجود صخره های نوک تیز زیر این حوضچه از شیرجه زدن خودداری کنید .

سنگ نوشته

علاوه‌ بر دیدنی‌های طبیعی که معرفی کردیم یک سنگ نوشته‌ی باستانی به خط پهلوی ساسانی در این منطقه به یادگار مانده است .  روی این سنگ تاریخی توضیحاتی در مورد شاپور اول پادشاه ساسانی و توانایی تیراندازی او نوشته شده است. این کتیبه یکی از ۵ کتیبه مهم عصر شاپور یکم ساسانی مجسوب میشود .

 

 

دریاچه ملاصدرا

دریاچه ملاصدرا یکی از دیدنی های نزدیگ تنگه براق است که مربوط به سد ملاصدرا از سد های استان فارس است . در اطراف این دریاچه ۱۱ هزار هکتار زمین بادام قرار دارد که سبب شده دریاچه ملاصدرا یک جاذبه ی دیدنی و جذاب باشد . از این دریاچه تا براق ۱۰ کیلومتر فاصله است .

آبشارمارگون نیز که یکی از حیرت‌انگیزترین آبشارهای ایران است در نزدیکی این محل قرار دارد.

 

چشمه پالنگان

این چشمه یکی از چشمه های شهرستان اقلید است و  از سر چشمه های رود کر به شمار میرود. چشمه پالنگان از بالای یک کوه جاری میشود و سپس به سد ملاصدرا می‌رسد. این چشمه که به چشمه حاجی‌آباد هم معروف است از مناطق دیدنی در نزدیک تنگ براق به حساب می‌آید.

وجود درختان بید و آبگیرها در اطراف چشمه پالنگان آن را تماشایی تر کرده . در کف آبگیرها هم چشمه‌های فراوانی میجوشد و فضایی به یادماندنی برای طبیعت‌گردان ایجاد کرده . این چشمه در روستای حاجی‌آباد قرار گرفته که ۳۵ کیلومتر از تنگه براق فاصله دارد.

 

قدمگاه سده

مردم یر این باورند که امام رضا (ع) در مسیر حرکت خود از مدینه به مرو در این مکان توقف کرده اند . به همین جهت قدمگاه سده برای مردم این منطقه مقدس و محترم به شمار میرود  . قدمگاه سده در روستای سده و در فاصله ۲۳ کیلومتری از تنگه براق واقع شده است . چشمه های اطراف قدمگاه که سبب سرسبزی و  ایجاد درختانی کهن در این منطقه شده که محل مناسبی برای استراحت و تفریح مسافران است .

 

 

 

در بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

سفری کوتاه به آبشار مارگون شیراز | آشنایی با بزرگ ترین آبشار چشمه ای جهان

 

زیباترین آبشار های ایران

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها